Fysiken och dess lagar

Just nu borde jag egentligen vara på fysiklektionen. Men jag tycker det känns så onödigt. Jag kan ju redan så mycket om fysik. Och behöver jag verkligen lära mig allt om hur jag ska slå in sinus på miniräknaren? Det viktigaste är ju att man kan använda fysiken i vardagen och förstå allt som händer omkring oss. Jag ändvänder mig av fysikens lagar och trotsar dem dagligen. Egentligen gör vi nog alla det. Fysik är ju inte så svårt egentligen, när man tänker efter. När du står där på morgonen och är extremt trött på ditt skandinaviska hår som bara hänger ner platt som en rullgardin framför ansiktet. Du vill ju ha volym! Som alla andra har. De du ser på tv och alla stjärnor i Hollywood. Varför ska just jag ha detta hemska stykjärnshår? Tänker du inte så ganska ofta ändå? Sen radar du upp olika hårprodukter, de som utlovar maxvolym hela dagen. Ja, upp till bevis. För säkerhets skull häller du i lite extra mousse, sprayar på rikligt med hårspray och blåser ordentligt med hårfönen med huvudet upp och ner så som du läst i både Cosmopolitan, Veckorevyn och Elle att du ska göra. Tillslut blir det ju faktiskt ganska hyfsat. Sen speglar du dig från alla vinklar och vrår, tar upp en extra spegel för att se hur allt ser ut bakifrån och sen lutar du dig in mot spegeln för att kolla att skorna passar till byxorna. Reflektionslagen har nu kommit till användning och så användbar den är!  Vad skulle man göra utan sin kära spegel? När du är nöjd ger du dig iväg ut, till stan, på middag, på fest eller vart du nu ska. Ganska var du ju ändå när du tittade dig i spegeln sista gången. Efter inte allt för lång tid går du förbi ett skyltfönster, en reklamskylt eller rent ut av en spegel. Det är klart du slänger en blick, det går ju inte att motstå. Och vad ser du. Ditt hår som du kämpat så mycket med ligger nu som klistrat längs ansiktet och all tidigare volym är som bortblåst, bokstavligen. Nej, du där produkterna fungerade ju inte alls som utlovat. Men kan man verkligen kräva att några flaskor med okänt innehåll ska kunna trotsa gravitationslagen? Kanske inte, en sak är i alla fall säker, i verkligheten vet du allt för väl hur fysiken fungerar.


Kommentarer
Postat av: Helena

Fysik tycker jag kan vara svårt, kanske inte den vanliga vardagsfysiken. Men jag har faktiskt lättare för kemi. Det där med hår är ju också ett kapitel för sig. Mitt är tunt och stripigt, det är inte heller kul!

Postat av: anna

haha underbart inlägg tycker jag. Smart och finurligt och roligt, informativt skrivet på samma gång.
kram o tack för komplimangen!

2007-08-31 @ 15:29:50
Hemsida: http://pyttis.blogg.se

Tyck till:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Hemsida:

What's on your mind?:

Trackback