Plugga eller inte plugga?

Okej, nu är klockan kvart i elva, jag har fortfarande nte börjat plugga till Psykologiprovet som är imorgon. Jag har ju verkligen haft tid på mig, för jag har ju vetat om provet i ett antal veckor, men såklart har jag ingte gjort någonting. Inte ens läst läxorna, vilket skulle gjort jobbet nu lite lättare. Så problemet är nu vad jag ska göra. Jag är jättetrött och vill bara sova, men jag vet att jag borde plugga. Betget sätts ju i princip på proven i Psykologin, och det blir väl inte så många prov skulle jag tro. Så nu sitter jag här med ångest, vilket, ironiskt nog, är en av de saker psykologin handlar om. Så om jag skulle analysera min situation lite nu då, så borde stimulit vara att jag har ett prov jag måste plugga till - ångest, beteendet är antingen att jag pluggar vilket ger den kortvariga konsekvensen att det går bra på provet och jag slipper ångest, samt den långvariga konsekvensen att jag pluggar i tid till nästa prov eftersom då slipper jag ångest . Om nu beteendet istället är att jag inte pluggar kommer den kortvraiga konsekvensen bli att det går jättedåligt på provet och jag kommer ångra att jag inte plugagde, den långvariga konsekvensen kommer bli att jag pluggar i tid till nästa prov så slipper jag obehagliga känslor. Såhär fungerar det tyvärr inte på mig, och förmodligen inte på så många andra heller (?), jag pluggar ju alltid i sista minuten, eller väljer att inte plugga alls och jag tycker inte att jag lär mig av det. Nu har jag ju faktiskt varit väldigt överambitiös och analyserat mig själv här på bloggen, så det kanske är pluggande nog? Ja, det får det vara.

Kommentarer
Postat av: Figge

Stackare vad du verkar skoltrött. Du behöver jullov o ny energi. Kämpa på :). P.s Jag åkte 3,5 mil längdskidor i helgen D.s.

2007-12-12 @ 11:06:58

Tyck till:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Hemsida:

What's on your mind?:

Trackback