Going vegan

Vegetarian going vegan. Det stämmer, jag ska bli vegan. Från att ha varit vegetarian i drygt fyra år så ska jag ta steget över. Dock ska jag inte göra det över en natt då det finns så himla mycket att läsa på först. Det innehåller spår av animaliska produkter i sågott som allting känns det som. Men efter höstlovet räknar jag med att jag är helt över på vegansidan. Det som mest har hållt mig tillbaka från att bli vegan är problemet med att gå bort till folk på middag. Jag har absolut inga problem med att bara äta salladen eller rent av ha med mig egen mat. Vad jag ahr problem med är att jag inte vill verka otacksam. För det är jag ju inte. På denna punkt är jag fortfarande lite kluven och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det. Det händer ju inte så ofta att jag går bort till andra familjer och äter, så jag har funderat på att böja lite på de strikta reglerna då och kanske vara bara vegetarian under måltiden. Men jag tror det är ett senare problem. Det beror ju förstås på vem jag ska till också. Vissa personer förstår ju och vissta tycker kanske att jag är bortskämd och dum i huvudet.

Jag blev vegetarian i grund och botten för att jag helt enkelt inte tycker om kött. Varför orsaken inte var att jag tycker synd om djuren är att jag faktiskt inte visste någonting om hur djuren behandlades. Det vet jag nu. Vilket också är anledningen till att jag minskar till minimum på det animaliska intaget. Jag skulle aldrig få för mig att äta kött och jag kommer förmodligen aldrig mer göra det i detta liv. jag anser att det inte är meningen att människor ska föda upp sjur bara för sina egna själviska behöv utan att egentligen bry sig om djuren och dess välbehag. Det är inte rätt att spänna upp kossorna i trånga spiltor 8-10 månader om året där de utvecklar beteende störningar, mjölkas i flera fall tills de blöder och tillslut slaktas. Inte heller är det rätt att låsa in hönorna i minimala burar där de får trängas och hacka på varandra, värpa ägg och sedan dödas. Vissa kycklingar föds till och med upp enbart som köttdjur, de har avlats fram för att växa dubbet så snabbt som vanliga kycklingar vilket leder till att de ofta blir invalidiserade elelr drabbas av sjukdomar. Eller som de odlade fiskarna, flera laxar stoppas i samma kasse (ja, det är sant, kasse!) där de göds med olika medel för att tre år senare hamna i frysdisken på Ica. Vissa kossor genmanipuleras för att bli få så mycket muskler som möjligt för att de ska bli goda för oss människor. Dessa kossor kan inte ens förlösa på naturligt sätt utan måste genomgå kejsarsnitt, bara för att biffen ska vara extra god på lördagskvällen. Och alla dessa cigaretter. De testas på djur ör att få fram resultat som sedan tidigare redan är kända, bland annat att rökning orsakar lungcanser, att det är beroendeframkallande, att det kan skapa missbildning hos foster, att det kan leda till hjärt och kärlsjukdomar. Ändå fortsätter cigarettindustrin att göra hål i strupen på hundar där de sätter in rör så att de ständigt får andas cigarettrök, gravida apor får en huvudbonad fastspänd på huvudet som gör att både honan och fostret utsätts för dessa farliga gifter tills dess att fostret är fött eller att det dött gifterna. Hundar får i sig nikotion och koffein för att undersöka beteenderubbningar osv. Möss och råttor får ständiga doser av nikotin för att se hur beroendet påverkas. Nu undrar jag, HUR KAN MAN STÖDJA DENNA INDUSTRI?

Kommentarer
Postat av: Anonym

man kan ju faktiskt köpa ekologiskt! :p

2007-10-23 @ 16:56:35
Postat av: Linnea

Ekologiskt är bättre än inget, men det är långt ifrån samma sak som att vara vegan. Bara för att det står ekologiskt på förpackningen så är detta ingen garanti för att djuren behandlas bra. Verkligen inte..

Postat av: Isabelle

Det är så hemskt allt det där :( Vi får ta och ha någon muntlig redovisning om hur djuren behandlas på pedagogisk ledarskap ^^ Haha. Då kanske vi lyckas omvända några i klassen till att bli åtminstonde vegetarianer.

2007-10-23 @ 19:41:02
Hemsida: http://tjaalex.blogg.se

Tyck till:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Hemsida:

What's on your mind?:

Trackback