Vad är det för fel på honom?

Då var läkarbesöket avklarat. Alltså, jag är verkligen arg på honom! jag fick anstränga mig för att inte skrika på honom. Här kommer en del av konversationen.

Jag kommer in på rummet och läkaren ler stort
Läkaren: Ja..?
Jag: Ja, jag har fått jättemycket utslag på senaste tiden, det kliar också till och från.
Läkaren: Det var väl mer dina föräldrar som var oroliga för att du har blivit vegan.
Det här var för mig en nyhet.
Jag: Ehh, jaha..?
Läkaren: Hur länge hade du tänkt att vara det då?
Jag: Ehh, det är ju inte direkt så att jag har tänkt "Nu känner jag för att ha de här åsikterna, så jag kan väl vara vegan från 1 november till 23 juni"!!
Läkaren: Okej. Vad är det du inte äter då?
Jag: Mjölkprodukter, ägg, kött, fisk och så..
Läkaren: Okej. Blir det konflikter hemma då?
Jag: Nej, inte direkt..
Han ler ännu mer
Läkaren: Men indirekt?!
Jag: Kanske?
Läkaren: Vad säger dina föräldrar då?
Jag: De säger väl inte så mycket.
Läkaren: ja, vad kan de säga.. "Dumma ungdom?!"
Jag blev chockad och hans attityd och frågor irriterade mig
Jag: Va!!?
Jag: Alltså, det här är ju mina åsikter! De kan ju inte bestämma om jag skla vara vegan eller inte, det är ju mitt beslut.
Läkaren: Ja, de kan väl itne säga så mycket. "Dumma ungdom" ungefär.
Läkaren: ja, när man äter jätteensidigt så kan ju sådana här problem uppstå.
Jag blir förvånad över att han inte frågar vad jag egentligen äter
Jag: Jaha...
Läkaren: Du får gå till sjukhuset och ta lite blodprover. Vad gör du om det är så att du har någon brist då?
Jag: Ja, då får jag väl se till att få i mig det?

Alltså, jag blir bara så himla irriterad! För det första kollade han knappt på utslagen, bara sneglade lite. han ställde ju inte heller speciellt vettiga frågor, liksom vad har mina föräldrars åsikter att göra med mina utslag? han är ju läkare och det är meningen att han ska hjälpa mig bli bra på mina vilkor, inte säga åt mig att jag är dum som är vegan. Herregud, skulle han säga till en muslim typ "Ja, det är nog bäst att du byter religion, för det här är ju bara konstigt" Jag är så trött på att alla är så negativt inställda och ser ner på mig för att jag är vegan. Kan inte alla bara acceptera att jag vill vara det. Det är ju inte som att jag går och propagerar mina åsikter och är djurrättsaktivist eller något. Jag bryr mig ju inte om att andra äter kött. Det är helt okej för mig. Varför måste då alla andra ha åsikter om min kost?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja som det kan vara ibland :(

Postat av: Johanna

Men hur kan han vara så säker på att det är pga din kost? kan det inte lika gärna bero på andra saker som tex tvättmedel, stress eller liknande? (du kanske har skrivit om detta i tidigare inlägg men jag är ny) haha :) Hoppas det löser sig vilket fall som helst!

2008-01-10 @ 16:42:00
Hemsida: http://intheskies.blogg.se

Tyck till:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-mail:

Hemsida:

What's on your mind?:

Trackback